Main menu:
UTBILDNINGSPLAN
Att som unghästryttare upprätta ett ändamålsenligt utbildningssystem för unghästar är något som man kan lära sig genom erfarenhet, intuition och förmåga att läsa hästens signaler för att avgöra vad som är rimligt att kräva av en individ. Det som alltid måste styra utbildningsgången är hästens individuella fysiska och psykiska förutsättningar.
Här presenteras ett system för unghästutbildning som är en utgångspunkt i utbildningen av unga hästar. Mycket kan ske under en hästs uppväxt och beroende på bland annat arvsanlag, och miljö kan det vara svårt att följa utbildningsgången. Att alltid ha individen i centrum när du jobbar med hästar är avgörande för dess utveckling och framtid. Att t.ex. ha kunskap om att regelbundet vila hästen under utbildningsperioderna och mellan olika perioder lite längre är ofta det som gör att hästen orkar fysiskt och psykiskt ta in våra krav. Etik, kunskap och ansvar är nyckelord för unghästutbildare och något att dagligen återknyta till i verksamheten.
Utgå alltid från att hästen är en biologisk varelse och ställ frågan varför hästen visar brist på samarbetsvilja eller har andra beteenden som gör det svårt att träna vidare. Det kräver en hög nivå på ridkonst för att utbilda häst!
När skall jag avleda ett beteende? När skall jag driva min vilja igenom och hur korrigerar jag hästen på ett korrekt sätt? Hur visar hästen utmattning, ohälsa och frustration? Frågorna är många och viktiga att utreda. Allt går inte perfekt varje dag och det är därför viktigt att dagligen läsa av sin häst och lära känna den som individ. En harmonisk och sund häst trivs med arbetet. Men en unghäst kan komma efter i sin utbildning på grund av bland annat bristande förhållanden vid uppväxt, tillväxtfaser, nervöst temperament, brist på tillit och ohälsa. Därför är det svårt att alltid utgå från en mall som säger vad en unghäst skall kunna och när. Du måste vara tålmodig, flexibel och klok, och ta hjälp av erfarna personer.
2,5 och 3-
När 2,5-
Du behöver ha en genomtänkt metod/plan för att få hästen att släppa sin kontroll på omgivningen och fokusera på dig. Tänk på att den råa unghästen är flockberoende och har hög benägenhet för flykt, vikten av att få hästen avslappnad är stor för att inlärning skall ske.
Att leda och longera på ett korrekt sätt är en viktig faktor för ledarskapet, och att låta hästen röra sig under kontrollerade former under själva sadeltämjningen/inridningen är en stor del i en lyckad inridning. Hästen skall även bli trygg i att löshoppa för att utveckla god teknik och förmåga till hoppning, skynda långsamt
Mål 2,5-
Utbildningsperiod
• 7-
Allmänt
• Grundläggande hantering för förtroende (uppbindning, hovlyft, rykt mm) • Leda hästen korrekt, inlärning av kommandon för framåtdrivande, förhållande rösthjälp och vändande hjälper • Longering, vikt lagt på framåtbjudning, balans och takt • Successivt vänjas med träns och sadel (sadeltämjning) • Vänjas vid bettets verkan, förhållande, eftergivande, ledande tygeltag
Grundutbildning • Inridning under trygga former • Inlärning för hjälperna till skritt, trav, galopp • Ridning i lätt sits och ridbanans enkla vägar • Ridas ut med trygg täthäst om hästen är mogen • Löshoppningens rutiner (enkla löshoppningsövningar)
Vila
Fullständig VILA efter utbildningsperioden (2 -
3-
Inlärningsfas + påbörja invänjningsfas = takt + lösgjordhet + stöd
Utbildningsperiod
• 7 -
Allmänt
• Miljöträning
Grundutbildning
• Balansera sig på stora spår vid longering lätt inspänd efter förmåga/behov
• Med framåtbjudning ta och följa hjälperna för skritt, trav och galopp
• Arbete med att etablera mjuk/jämn kontakt på bettet i trav och galopp
• Regelbundet ridas ut i sällskap med täthäst
• Löshoppa tryggt, höjden relaterad till individens egen förmåga
• Avspänt/lydigt visa upp sig för hand
Test/Tävling
• 3-
Vila
• BETE (ca 4 månader, vid start på Svenskt Avel-
3,5 åringen
Mål 3,5 -
Tag upp träningen efter betet med repetition av inridningens moment. Lägg stor vikt vid att rida ut och att ge omväxling i arbetet och ta gärna sällskap av annan häst som ger trygghet och stimulerar viljan att gå framåt.
Innan du påbörjar inhoppning måste hästen acceptera och förstå dina hjälper så att du kan få den dit du vill i olika situationer. Den måste gå fram för skänkeln och även ha hittat sin balans och framåtbjudning. Du ska kunna rida den i alla gångarter på fyrkantsspår och 20-
3-
Fortsatt invänjningsfas = takt + stöd + lösgjordhet
Utbildningsperiod
• 3 mån utbildningsperiod, arbete 4 dagar/v, övrig tid hagvistelse
• 1-
Allmänt
• Longering som komplement till ridningen, med korrekt inspänning för avspändhet och balans.
Grundutbildning
• Ridning i lätt sits i trav och galopp (enkla ridvägar)
• Stora böjda spår i trav och galopp i, för individen, lämplig form
• Övergångar mellan närliggande gångarter
• Minska och öka steglängd kortare sträckor
• Ridning utomhus i grupp för att främja framåtbjudning
• Fortsatt utveckling av löshoppning vid enstaka tillfälle
• Enkla travövningar uppsuttet över bommar
Hoppning
• Introduktion av uppsutten hoppning
• Travhoppning enkelhinder med och utan travbom
• Hoppning i galopp endast om hästen har tillräcklig balans och styrka
• Enklare gymnastikhoppning ur trav
Test/Tävling
• Klara målen i löshoppning/gångarter för Svenskt Avel-
Vila
• VILA (vila 2-
4-
Målet för året som 4-
För 4-
Mål 4-
Invänjningsfas + påbörja arbete med rakriktning
Utbildningsperiod
• 3-
• 1-
Allmänt
• Longering och/eller tömkörning som komplement till ridning
• Varierad ridning utomhus på olika underlag för kondition och styrka
Grundutbildning
• I markarbetet fokus på hästens egen balans och ökad ridbarhet
• Fortsatt arbete med övergångar mellan närliggande gångarter
• Minska och öka steglängd trav och galopp i balans på korrekta ridvägar
• Rida med häst som spårar från punkt till punkt
• Börja forma hästen runt innerskänkel
• Påbörja sidvärts övningar i skritt och trav
• Trava över bommar på raka och böjda spår
Hoppning
• Enkel gymnastikhoppning ur trav
• Lära känna och bli trygg med olika hindertyper
• Underlättande distanser på t ex 5-
• Miljöträning med olika sorters hinder
• Gradvis mera hoppning i galopp
• Hoppning av enkla banor 0.70-
• Inhoppning på enkla terränghinder
Test/Tävling
• Kval till 4-
Vila
• VILA (bete 1,5-
Mål för 4-
Fortsatt arbete med invänjningsfas + rakriktning
Utbildningsperiod
• 4-
• 1-
Allmänt
• Longering och/eller tömkörning som komplement till ridning
• Konditions-
Grundutbildning
• Skritt med bibehållen takt och framåtbjudning med lätt kontakt
• Träna halter från skritt
• Fortsatt arbete sidvärtsrörelser i skritt och trav
• Arbete i trav på böjda spår för förbättrad liksidighet
• Fortsatt lösgörande/rakriktande arbete med hjälp av ridbanans korrekta vägar
• Ryggning från marken
• Variation av steglängd för utveckling av elasticitet i trav
• Ökad reglerbarhet i galopp med bibehållen rytm
• Galoppombyte vid varvbyte
Hoppning
• Hoppa okomplicerat på alla normalt förekommande hindertyper
• Hoppning av alla typer av banhoppningshinder max 1.00 m
• Rida bana i galopp med bibehållen rytm och balans på enkelhinder motsvarande kraven i 4-
• Fortsatt hoppning terränghinder av inbjudande sort
• Repetition av löshoppning vid behov eller som variation
Test/Tävling
• Kvalitetsbedömning
• Kval till 4-
• Kval till fälttävlanschampionat
• Kval till 4-
Vila
• VILA (4-
5-
Mål för 5-
Målet med året som 5-
Känslan ska vara att hästen tar de ökade kraven på ett avspänt sätt och tycker det är roligt. Tömkörnings arbete kan hjälpa till med viss samling då hästen kan stärka sig utan att bära ryttare.
Det är viktigt att lära in byten korrekt för hjälpen, tag hjälp av rutinerad tränare för att slippa lära om senare.För dressyrhästen, när det är dags att lära in galoppombyten i språnget är det viktigt att den byter korrekt för hjälpen.
Konditionsträning genom t ex galoppträning bör också läggas in i hästens veckoschema.
Mål för 5-
Påskjutsfas = lösgjordhet + rakriktning + schwung
Utbildningsperiod
• 6-
• 1-
Allmänt
• Longering/tömkörning som variation och komplement
• Ridning utomhus för kondition och styrka
Dressyr
• Skrittarbete med framåtbjudning, med och utan kontakt
• Skritt med vändning på bakdelen
• Introduktion ryggning
• Fortsatt lösgörande arbete m h a sidvärtsrörelser i trav
• Fortsatt övergångar och variation av steglängd för elasticitet i trav och galopp
• Travarbete med bibehållen takt/tempo/bärighet på böjda spår minimum 10 m
• Ökat krav på självbärighet i galopp, reglera på raka och böjda spår
• Enkla byten påbörjas
• Förvänd galopp på enkla ridvägar
Hoppning
• Utveckla styrka och kondition genom markarbete och omväxlande ridning, för att fysiskt klara de ökade kraven i hoppning
• Korrekta balanserade språng på låga hinder innan hinderhöjden ökas
• Utöka rutin med träning och tävling på banor upp till 1.10 under inomhussäsongen
• Hoppning terränghinder motsvarande debutantklass
Test/Tävling
• Om hästen är väl framme i sin utbildning och utveckling, tävla från
• Om hästen är väl framme i sin utbildning och utveckling, 1.20-
• Alltid vara säker på en lägre höjd innan man går upp i klass, t ex ett antal felfria 1.10 innan debut i 1.20.
• Kval hoppning och dressyr och ev deltagande i Scandinavian Open (Falsterbo) om hästen är väl framme i sin utveckling och rids av rutinerad ryttare
Vila
• BETE (1-
Mål för 5-
Påskjutsfas = lösgjordhet + schwung + rakriktning
Utbildningsperiod
• 5-
Allmänt
• Longering och/eller tömkörning som variation/komplement
• Ridning regelbundet utomhus för kondition och styrka
Dressyr
• Skrittarbete med eftergift och bjudning, korta och länga steglängd
• Halt och ryggning
• Vändning på bakdelen
• Fortsatt travarbete med självbärighet på böjda/raka spår med bibehållen takt och tempo, minimum 10 meters volter.
• Utveckling av påskjut/elasticitet m h a tempoväxlingar i trav och galopp
• Påbörja arbete med skolorna i trav, m h a bogen in, tagen bakdel
• Galopparbete för ökad självbärighet på raka och böjda spår, minimum 15 m
• Förvänd galopp på stora bågar
• Enkla byten
• Påbörja arbete med korrekta galoppombyten för hjälpen
Hoppning
• Fortsatt gradvis ökning av kraven i markarbetet, till stor del motsvarande dressyrhästen i samma ålder
• Introducera vattengrav 1-
Tävling
• Befäst förvänd galopp och enkla byten L:A-
• Befäst i 1.20-
• Svensk Avel-
Vila
• VILA (3-
6-
Mål för 6-
6-
Att jobba med samling innebär att hästen skall bära sig själv i balans i alla gångarter och i olika övningar. Tappa inte det lösgörande arbetet, det är grunden till allt, gå tillbaka om hästen inte utvecklas, jobba med alla delar på utbildnings skalan.
För hopphästen är det liknande förväntningar, det blir mer tekniskt krävande banor och höjden höjs upp vilket kräver mer styrka, smidighet och kondition än för 5-
Mål för 6-
Påbörja bärkraftsfas = schwung + rakriktning + samling
Utbildningsperiod
• Arbete 5-
Allmänt
• Longering och/eller tömkörning som variation/komplement
• Ridning regelbundet utomhus för kondition och styrka
Dressyr
• Fortsatt korta/länga steg i skritt
• Samling mot skrittpiruett
• Fortsatt arbete med självbärighet raka/böjda spår i trav och galopp
• Voltarbete med häst som spårar i trav och galopp, minimum 10 m
• Påbörja krav på mer elasticitet i temposkillnaderna mellan/ökad gångart
• Arbete med takt och bärighet i skolor
• Påbörjad samling i trav-
• Fortsatt arbete med korrekta galoppombyten på hjälpen
Hoppning
• Fortsatt gradvis ökning av kraven i markarbete, till stor del motsvarande dressyrhästen i samma ålder
• Utveckla styrka och kondition genom markarbete och galoppträning
• Öka svårigheterna i tekniska övningar för att utveckla teknik, styrka och spänst, allt efter hästens förmåga
• Fortsatt träning och tävling på 1.20 -
• Introducera vattengrav 3 m
Tävling
• Tävling i L:A och Msv: C. Om hästen är väl framme med skolor och galoppombyten tävla Msv: B och FEI unghäst program
• Kval och ev deltagande i Scandinavian Open (Falsterbo) om hästen är väl framme i sin utveckling och rids av rutinerad ryttare
Vila
• VILA (bete/dagbete)
Mål för 6-
Bärkraftsfas = schwung + rakriktning + samling
Utbildningsperiod
• Arbete 5-
Allmänt
• Longering och/eller tömkörning som variation/komplement
• Ridning regelbundet utomhus för kondition och styrka
Ridning
• Korta sekvenser av samling i skritt
• Skrittpiruett
• Ökat krav på voltarbete med häst som spårar, minimum 8 m
• Skolor i trav med god takt och bärighet på olika ridvägar
• Ökat krav på temposkillnaderna mellan och ökad gångart
• Korta sekvenser för ökad samling i galopp
• Påbörja skolor i galopp m h a bogen in, tagen bakdel
• Befästa galoppombyten
• Longering och/eller tömkörning som komplement
• Ridning utomhus för kondition och styrka
Hoppning
• Fortsatt gradvis ökning av kraven i markarbetet, till stor del motsvarande dressyrhästen i samma ålder
• Fortsätta utveckla styrka och kondition genom ffa markarbete och galoppträning
• Öka svårigheterna i tekniska övningar för att utveckla teknik, styrka och spänst, allt efter hästens förmåga
• Befäst i 1.30-
Tävling
• Tävling i Msv/B och FEI unghästklasser
• Starta 1.35 om hästen är klar för detta, även inomhuskval och ev deltagande i Svenskt Avel-
• Eventuell start i avd A (rida mot klockan)
Vila
• VILA (3-